laurierkrans

Catherine De Bolle is de UGent-alumnus van het jaar 2023

Ze is de eerste Belg en vrouw aan het hoofd van Europol en zet zich in voor de strijd tegen ernstige cybercriminaliteit. Catherine De Bolle werd geëerd omwille van haar bijzondere carrière waarin ze hoge functies bekleedt en haar bijdragen aan het werkveld. De award werd overhandigd tijdens de UGent Alumnidag op 26 maart 2023.

CatherineDeBolle

Erkenning is altijd fijn en als het dan nog van je eigen universiteit komt, doet dat extra veel deugd. Ik ben erg fier op de UGent, een universiteit die internationaal een rol speelt. De band is nog altijd sterk, ook omdat ik veel contact heb met academici.

Catherine De Bolle, alumnus van het jaar 2023

Over Catherine De Bolle

Catherine De Bolle behaalde haar licentiaat in de Rechten in 1993 aan de UGent. Eigenlijk was dat haar plan B. Voor haar eerste keuze, de toenmalige rijkswacht, was ze 4 cm te klein. Maar vandaag is ze de grootste bij Europol en voordien stond ze aan het hoofd van de federale politie. Ze wordt geroemd voor “de manier waarop ze in moeilijke omstandigheden en complexe organisaties functioneert en het verschil kan maken” en voor haar integriteit en vlotte communicatie. Ze toonde zich al brugfiguur tussen ministers, politie- en inlichtingendiensten.

Als hoofd van Europol, het EU-agentschap voor politiesamenwerking, zet ze zich in voor de strijd tegen ernstige en georganiseerde criminaliteit zoals terrorisme of seksuele uitbuiting van kinderen. “De grote uitdaging: Europol een antwoord laten bieden op de noden van vandaag. Technologische evoluties hebben een stevige impact op het politiewerk. Beter samenwerken is essentieel om iets te doen tegen de spiraal van geweld. Ik ben het meest fier op het feit dat we in Europa veel meer informatie doorgeven en uitwisselen. Dat is een groot verschil met de situatie in 2016, het jaar van de aanslagen.”

Meer lezen?